måndag 31 mars 2008

Påskägg nr 1

Lovade ju att blogga om mina "påskägg" som jag sydde till de två barnen vi skulle hälsa på under påskhelgen. Först ut är tröjan som Jakob, 5 år, fick. Min tanke var att sy en tröja med applikation så att den skulle bli lite tuffare. Det är lite svårt att få till "tuffheten" i hemmasydda plagg tycker jag. Jag var tvungen att ringa hans mamma för att få veta några "favoriter" och fick då tips om att både superhjältar och Ninja Turtles var idoler. Då jag skulle använda lite tunnare singeltrikå från Stoff & Stil så ville jag inte ha för detaljerad applikation eftersom det är svårt med att det drar sig i tunnare tyg, så då föll valet på Ninja Turtles. Ut på nätet for jag för att leta bilder och valde att endast att använda huvudet på en av sköldpaddorna. För att matcha sin systers kläder som var randigt i ceris och oranget, så fick även Jakob orange mudd och naturligtvis orange scarf på Ninjan. Jag var i valet och kvalet om jag skulle sy ned ärmarnas sömmar med stickningar, dels för att singeltrikå lätt drar och bubblar sig, dels för att det var oroväckande lite orange tråd kvar på trådrullen. Jag gjorde en chansning som gick hem. Bubblorna är få och när allt var klart fanns ytterligare några meter kvar på trådrullen, men det var inte mycket. Dags att köpa ny orange tråd.


pga bildens perspektiv så ser det mer ut som en tunika, men tröjan är rak i formen


Jag följde Theas alla råd om applikation och hade dagen till ära även köpt Totally Stable (köpte endast en liten förpackning men efter det lyckade resultatet :-) blir det en hel rulle nästa gång).




Som vanligt när jag gör något så händer allt i sista sekund (kan det bero på att jag har för mycket att göra tro) så kläderna syddes i torsdags. Allt gick inte helt smärtfritt för när jag nästan hade sytt klart Idas set och skulle påbörja Jakobs tröja så la symaskinen av. Har haft problem med att pedalen har glappat tidigare, men sedan jag började sy mer frekvent för ett år sedan så har den fungerat klockrent. I torsdags eftermiddag la den av helt istället och många svordomar for i luften och det kom nästan lite tårar av ilska också. Efter 3 timmars "meckande" så fick vi iallafall igång den igen. Pust!

namnband i tröjans nederkant

Mönster: Ottobre nr 1/2008, modell nr 27 i stlk 110.

Material: Svart/vit randig singeltrikå och orange mudd, båda från Stoff &Stil. Svart singeltrikå på applikationen kommer från en gammal t-shirt.

Att tänka på: Halringningen blev något stor så denna skall göras mindre till nästa gång. Sedan är storleken stor. Jakob drar nu 116/122 i köpta tröjor men jag sydde tröjan i 110 och den passade perfekt.

2 kommentarer:

  1. Superfin tröja. Applikationen är jättetuff!!

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Den måste ha gått hem hos honom. Jag tycker att du har lyckats himla bra med att få med tuffheten. Men det är tufft på ett lite mjukare sätt precis som det ska vara hos små pojkar. Super!
    /June på www.junebacken.se

    SvaraRadera