måndag 3 mars 2008

Hur gör ni?

Vissa små detaljer är svårt att få snygga när man syr tycker jag. Det finns säkert lite små knep man kan ta till för att få det lite enklare och lite snyggare. Jag provar mig fram hela tiden men tänkte jag kunde ta genvägen med att fråga. Hur gör ni nedanstående detaljer.



Ändar på kantband






Exempelvis när man syr på kantbandet nederst på klänningen. Försöker ni få in ändarna i sidosömmen eller syr ni runt och syr över "början" av kantbandet. På första klänningen så sydde jag på nedersta kantbandet innan jag sydde sidosömmen. Men jag tyckte det var svårt att få till sidosömmen då så att styckena blev lika långa. Inget bra alternativ anser jag.







På de två övriga klänningarna sydde jag ihop båda sidosömmarna innan jag sydde på kantbandet. Slutet på kantbandet syddes omlott över början och jag har tänkt att dölja skarven med en namnlapp.




Stickning för att förhindra att söm skaver.



När man inte syr kantband omlott som ovan så försöker jag gömma ändarna i en annan söm. I vissa lägen är det bästa alternativ tycker jag, bla i ärmslut och som här i armhålan. Men då uppstår problemet över att sömmen kan skava mot huden. Det är dessutom lätt att sömmen går upp om man syr på overlock eftersom man inte kan fästa på vanligt sätt. Den här stickningen tycker jag är besvärlig att sy då det oftast är många tyglager och maskinen inte mater som den skall. Jag försöker ställa ned pressarfotstrycke riktigt lågt, men det är fortfarande problematisk och utseendet är oftast inget vidare på själva stickningen.

4 kommentarer:

  1. Jag brukar mäta upp kantbandet och sy ihop det i förväg. Som i ärmhålet eller runt en fåll blir det då en "ring". Gäller att vara noggrann när man mäter, men sen blir det faktiskt bäst om man gör på det sättet tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Jag brukar också göra kantbandet till en ring, men jag tycker att det är svårt att mäta så exakt, så jag brukar börja sy en bit från en söm och lämna så pass mycket kantband att det räcker fram till sömmen + sömsmån. Sedan slutar jag sy en bit från den söm där jag började, kollar längden, syr ihop kantbandet till en ring, syr fast den lilla stumpen :-)

    SvaraRadera
  3. I ärmhålor som är så svåra att sy när plaggen redan är ihopsydda så kantbandar jag hållet innan jag syr i hop plagget, nere på en klänning/tröja brukar jag syihp plagget sen nålar jag fast kanbandet så jag ser hur mycket som går åt syr ihop slutändarna så det blir en cirkel som de innan sa(kanbandet är fortfarande fastnålat), sen syr jag fast det runt om. Så får jag det snyggast.

    SvaraRadera
  4. Så mange gode tips på saker jeg selv strever med. :-)

    SvaraRadera