torsdag 21 februari 2008

Klänning - Maya

Det har florerat flera varianter på blusen Maya - och här kommer min variant. Det är rätt lustigt för jag hade redan klippt till mönstret men inte hunnit sy när Filurkläder visade upp sin skapelse (vilken för övrigt är helt underbar). Jag var ute efter en klänningsmodell som jag sett i Stoff & Stil-katalogen och då blev en förlängd variant av Maya perfekt.







Klänningen är sydd i ett ljusgrönt prickigt bomullstyg och kantad med ett alldeles för dyrt kantband (=18 kr/m), men som är underbart. Istället för knapprad ända ned som på Mayablusen har jag valt att göra ett sprund mitt fram som knäpps med en tryckknapp.




Mönster: Ottobre nr1/2008, Maya-blus nr 4, men förlängd till klänning och spund mitt fram istället för knäpprad.

Material: Grön bomullstyg med vita prickar från "tyggarderoben (=gammalt tyg som jag inte vet var jag köpt), kantband från Tygshoppen.

Att tänka på: Det är pilligt och svårt att få rynkningen snygg. Nästa gång skall jag testa stretchkantband istället.

5 kommentarer:

  1. Den där modellen är så söt och jag bara älskar dina kantband!
    /June på www.junebacken.se

    SvaraRadera
  2. Ibland får man kosta på sej dyra kantband ;-) Jag tror inte att du kommer ifrån rynkningen med stretchkantband - men jag är å andra sidan lite osams med dem just nu... Du får testa och berätta hur det gick.

    SvaraRadera
  3. Jag återkommer när jag testat stretchkantband.

    SvaraRadera
  4. Jättefint och vad kul att se en annan av samma mönster! :-) Snygga band. Var har du köpt dem? Förresten, hur är affären i kholm?

    SvaraRadera
  5. Kantbanden är köpta på Tygshoppen i Katrineholm, som mest har gardintyger och lapptäckstyger. Sedan finns det ytterkigare en som jag inte kommer ihåg namnet på. De har mer modetyger och där har jag handlat en del, dock är det trångt och svårt att hitta bland all röra. Mina mesta tygköp har jag gjort på Calletex i Örebro och "Carelious" (eller vad det heter) i Eskilstuna. Senast jag var till E-tuna hittade jag till Kilotex och fyndade stuvfleece och trikå. Än har det inte blivit besök i Söderköping, och detta månads utgiftstak antar jag ryker iochmed Syfestivalen.

    SvaraRadera