fredag 18 januari 2008

Haklapp med ärm - prototyp 2

Det var en produktiv dag idag och jag har hunnit med prototyp 2 av haklappen. Har inhandlat lite mer tyg för att kunna sy några till. I det rutiga tyget är det även tänkt att sy en dyna till matstolen.


Framstycket är likadant som på prototyp 1 förutom att jag breddade det med 2 cm.

Bakstycket är något justerat. Jag har sneddat anslutningen mot framstycket så att det blir "rakare" att sy på kantbandet. Knäppningen är i form av knytning istället för karborre, detta tror jag är betydligt enklare att sy vid en eventuell serietillverkning.

Serietillverkning av haklappar - limefärgad samt 2 rutiga, en med blått kantband och en med brunt kantband. Prototyp 2 blev riktigt bra och när jag sydde den tredje haklappen så flöt det riktigt bra och gick snabbt. Vad härligt det är med serietillverkning.

Mönster: Eget - grunden på raglanskärning efter omlottbody i Ottobre nr 6 2007, storlek 62 men har ökat framstycket 2 cm.

Material: PVC-behandlat tyg från Jysk och blått eller brunt kantband som jag hade hemma.

Att tänka på: Vid andra haklappen av prototyp 2 så var det riktigt flyt att sy - vad skoj!!!

2 kommentarer:

  1. Vilken bra idé, och fina blev de oxå! Jag tycker de hårda haklapparna ser ut att göra ont så jag föredrar oxå andra modeller.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina och praktiska haklappar!

    SvaraRadera