måndag 31 december 2007

Bodies med raglanärm

I förra numret av Ottobre fanns det ett efterlängtat mönster på omlottbody med raglanärm. För min del så jublade jag mest över raglanärmen och inte för omlottskärningen. Tycker att raglanärm för det mesta blir snyggare än vanlig ärm, dessutom är det bättre om man vill fögylla bodyn med lite snygga stickningar. Här kommer två exempel på body med raglanärm, men knäppningen är av olika slag.



Först ut är en body av singeltrikå från MG´s (som jag köpte på syfestivalen i höstas). Bodyn har en knäppning som jag fick inspiration till från en Lindexbody. Öppningen är i raglansömmen och har tryckknappar. På det övre stycket (framstycket) har jag sytt på mudd men det undre (ärmstycket) är dubbelvikt för att hålla för tryckknapparna. Bosyn har turkost stretchkantband och turkosa stickningar. Tyvärr hade jag ingen snygg turkos mudd hemma, så ärmmudden fick istället bli svart. Denna body har ännu inte fått något namnband men det skall kompletteras samtidigt som jag justerar halsringningen som blev lite snäv.

Mönster: Ottobre Design nr 6 2007, storlek 62 i grunden men ändrad från omlott till helt framstycke med knäppning vid raglanskärningen.

Material: Singeljersey från MG´s och rundvävd mudd från Calletex.

Att tänka på: Utöka halsringningen något och att ha lite längre mudd på den övre knäppningen (framstycket). Fortfarande så glömmer jag namnlappen - skärpning!!!!!


Andra bodyn är sydd i trikå från E-slöjd. Jag har använt orange till fram och bakstycket medan ärmarna är randiga i gult/orange och endast fållade nedtill (ej ärmmudd). Enligt mönstret skulle ärmarna vara lite vidare nedtill men detta justerade jag efter jag hade klippt till tyget. Tyckte det verkade som ärmarna skulle blivit för vida annars. Denna gång gjorde jag en knäppning i form av sprund med bara en tryckknapp i överkant. Halskantens mudd är sydd i det randiga E-slöjdstrikån, medan jag i nederkant har använt grå mudd. Jag tycker det är enklare att sy muddar av riktig rundvävd mudd och eftersom nederkanten inte syns när man har på sig byxor så tyckte jag det var ok med avvikande kant. Upptill ville jag dock att det skulle gå i samma färger som själva bodyn för att det skall matcha både grå och bruna byxor. Namnbandet sattes på högt upp på ärmen denna gång vilket blev riktigt snyggt. Stickningarna över sömmar är gjord i orange.

Mönster: Ottobre Design nr 6 2007, storlek 62 i grunden men ändrad från omlott till helt framstycke med knäppning vid raglanskärningen.

Material: Trikå från E-slöjd och rundvävd mudd från Calletex.

Att tänka på: Att ta till halsringningens mudd så den räcker över början av mudden när man syr på slutet av mudden. Nu fick jag istället sträcka lite och då blev det ett veck. Halringningen utökade jag genom att klippa av ca 1 cm på ringningen på framstycket och snedda lite på ärmstycken. Jag minskade vidden nedtill på ärmarna med ca 2 cm vilket blev bra. Snygg placering av namnlapp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar