söndag 23 december 2007

Badrock

Till doppresent så sydde jag även en badrock till Lily, och om fleecesetet blev uppskattat så blev denna rock en succé. Gabriel skall få en liknande för att använda på babysimmet som startar den 1 januari.

Badrocken är sydd i en härlig brun fleece. Fleecen hittade jag på Tygvaruhuset i Eskilstuna när jag var där i måndags. Kunde ju inte motstå att leta upp en ny (åtminstone för mig) tygaffär när jag var i krokarna. Hittade en hel del tyger i fyndlådorna som fick följa med hem. Huvan är fodrad med tyg från E-slöjd vilkethar använts även till band, hällor och applikation. Namnlappen hamnade denna gång i ärmslut och påsydd på annat vis än vanligt. Jag ville att det mesta av texten skulle synas på rätsida, varför jag vek lappen innan jag sydde på rätsida. Nu syns "Krabat" på framsida och på baksidan visas endast "en *". Den första stjärnan som finns innan texten är med andra ord invikt.























Applikation "Lily" är fastklistrad med flisofix och sedan kantad med tät sicksack (inställning 0,4/3)












Jag tycker det blir helt OK att sy ned huvans sömnsmån med en stickning istället för att handsy fast innetyget.










Mönster: Ottobre nr4/2007, munkjacka nr 8 som är omgjord till omlottknäppning, fickorna är borttagna och jackan är förlängd till att bli 40 cm från ärmhåla till nederkant. Omlotten är något rundare i formen upptill.

Material: Fleece från Tygvarurhuset i Eskilstuna och randig trikå från E-slöjd.

Att tänka på: Helnöjd!!!! En likadan blir det till Gabriel, när jag har bestämt i vilka tyger. Funderar på en fodrad variant med stretchfrotté på insidan och trikå på utsidan.

2 kommentarer:

  1. Så härlig och snygg, den måste ha varit en jättesuccé! Riktigt snyggt att använda e-slöjdstrikån på flera ställen så! Och namnapplikationen blev jättefin! När Gullklumpen växt ur sin morgonrock ska jag tänka på att sy en till henne själv, mycket roligare ju!

    Ha en trevlig jul!

    SvaraRadera
  2. Mmmm, snyggo! Verkligen mysig morrock!

    SvaraRadera