fredag 23 november 2007

Omlottbody

Nu har äntligen knapparna i omlottbodien blivit islagna. Jag är lite dålig på att markera från mönstret var de skall sitta så det var lite knepigt att få till dessa, men resultatet blev jag nöjd med. Bodyn kommer från senaste numret av Ottobre, men jag har justerat hur knapparna sitter. På orginalet så skall man ha en lite slejf för knapparna vid omlottdelen, men detta tyckte jag kändes onödigt.



Bodyn är sydd i en tunn interlock, och jag var lite orolig för hur detta tyget skulle fungera med omlott, men jag tror det blev bra. Har dock inte hunnit testa då Gabriel ligger och sover. Bodyn är tänkt att matcha både svarta velour-muddisar och de röda muddisarna. Mudden är riktig rundvävd röd mudd och resultatet blev riktigt bra, men det blir mycket mudd att sy på omlottbodies. Till nästa body skall jag justera mönstret så jag får knäppningen i den främre sömmen mellan farstycke och ärm istället för att göra omlott. Det var egentligen raglanärmen jag ville åt. Tycker det är så snyggt, särskilt om man markerar den med en dekorsöm. Detta tyckte jag dock inte behövdes på denna då tyget är så mönstrat. Nedtill på ärmen har jsg sytt en bred mudd med dekorsöm över sömmen







Mönster: Ottobre Design nr 6 2007, storlek 68.

Material: Singeljersey och rundvävd mudd från Calletex

Att tänka på: Markera var tryckknapparna skall sitta, framförallt på omlottdelen. Det är tråkigt att sy på så mycket mudd, men man blir dock lycklig när resultatet blir tillfreddställande. Nästa body blir med raglanärm, men med justerat mönster för annan knäppning.

1 kommentar: