lördag 10 november 2007

Jadegrönt fleeceset

Gabriels oranga fleecehoodie börjar snart bli för liten så det var dags att sy en ny. Denna gång blev det en hoodie i den ursnygga jadegröna fleecen som jag hittade på Calletex och kantbanden är de jag hittade i Skara. Dessa var dock lite svåra att sy på då fleecen är tjock och banden är smala. Namnlappen satte jag fast längst ned på omlotten och jag har sytt dekorsömmar (ton ton) med vanlig maskin på alla sömmarna på huvan, på sömmen mellan huva och jacka och vid fållen. Dekorsömmen jag använde var samma som jag använde på de blå tighta byxorna.

Till jackan sydde jag ett par "muddisar" med marinblå mudd i benslut och midja. Helst hade jag velat haft mudd i samma jadegröna färg, men det var inte lätt att hitta. Namnlappen satta jag på midjemudden.









Jag har upptäckt att det är svårt att komma ihåg i vilket mönster man har sytt de olika kläderna i. Detta är lite synd då man kanske får ett favoritplagg och man vill sy något likadant eller om det är något som inte är bra så kan det ju vara bra att undvika mönstret eller kanske korrigera det. Därför hoppas jag det är OK att jag inspireras av flertal som skriver "fakta" om sina kläder i bloggen.



Mönster: Ottobre nr4/2007, munkjacka nr 8 som är omgjord till omlottknäppning, fickorna är borttagna och jackan är något längre. Byxorna är från samma Ottobre, trikåbyxa nr 2, men med ben och midjemudd som har höjd ca 17 cm vardera.

Material: Jadegrön fleece från Calletex och marinblå trikåmudd (rundvävd)

Att tänka på: Det var besvärligt att sy på stretchkantbandet då det var den smala varianten.

3 kommentarer:

  1. Vilket jättefint set. Jag tror att jag ska ta inspiration och sy en liknande uppsättning till Sprallin (fast jag har så mycket på min vill göra-lista).

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Visst är det skönt att göra en sammanfattning av mönster etc? Jag går ofta tillbaka till min egen blogg och ser vad jag egentligen gjorde och vad jag gjorde för konstigheter! Kan det ha varit Botilda som började med det?

    SvaraRadera
  3. Jättefint sett, vilken härlig färg.

    SvaraRadera