lördag 19 oktober 2013

Terapi

Lördag morgon med helt fantastiska möjligheter. Ute är det så härligt krispigt med solen som går upp, rimfrost i gräsmattan och några minusgrader. Vid köksbordet sitter jag med tända ljus, en kopp Yogi-te (absoluta favvisen) och lite bloggläsande.

 
Men det kryper lite i kroppen, jag anar en viss oro och röstlöshet. Det är så mycket jag vill göra denna förhoppningsvis härliga lördag. Jag har nyss varit nere i källaren och hängt upp underbara tyger på tork. Lite sömnad får det nog bli. Jag har en gosig kofta i vinrött garn som väntar på att bli påbörjad. Lite sticke framför tv-n skall jag nog hinna med också. Ett virrvarv i en alltför välfylld frys gör att man inte hittar det man skall. Städning och avfrostning av frysen är ett måste.
 
 
 
 

 
Sedan skall trädgården stängas för säsongen, dynor skall plockas in, de sista löven skall krattas och jag skall avsluta mitt arbete med den utökade köksträdgården, bärbuskarna skall flytta innan tjälen kommer. Det känns som det är sista chansen för trädgårdsröjet (nästa helg är uppbokat av annat). Men vi kan ju inte bara arbete utan ett besök på den lokala biografen är inbokat i eftermiddag, Flygplan i 3D skall det bli med hela familjen.







Istället för att sätta igång med ryslig fart, hinna hälften och bli stressad så försöker jag backa lite, hitta njutningen i stunden. Här och nu! Yoga och meditation är ett bra sätt, men med en frågvis 6-åring bredvid så inser jag att det är dömt att misslyckas. Det blir istället en lite fotosession i trädgården. Jag har upptäckt att vid fotograferande kan man inte vara annat än "här och nu". Du ser ett motiv, ställer in kameran, njuter av stunden och trycker av. Man är totalt fokuserad (inte bara kameran ;-) ) på stunden. Resultatet av 20 minuter, lite frysande med för lite kläder, i trädgården blev ett antal bilder och lite mer lugn i kroppen.



 
 



Ha en skön och avkopplande helg, här och nu!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar