onsdag 17 juli 2013

Små och stora projekt i trädgården

Det börjar närma sig nu, den efterlängtade semestern. Jag har sen semester i år eftersom lilleman börjar förskoleklass i höst och jag vill att han skall ha sommarlov ända till skolstart. Det känns ändå som jag har kommit en god bit på väg gällande semesterprojekten i trädgården. Eftersom projekt "garageuppfart" (som jag skrev om i förra inlägget) får vänta till nästa år så har jag påbörjat lite andra projekt i trädgården, både större och mindre.


Ett av småpynten som påbörjats är på baksidan av garaget. Här har jag placerat en gjutjärnssoffa som skall få nya brädor inom kort. Vid soffan har jag pyntat med vattenbad, en kruka med randgräs och några stenar på hög som fått lite kattfot planterat bredvid sig. Vattenbadet skall inom kort få lite svart färg på sig.
 



När man sitter i soffan blickar man ut mot mitt kommande lundparti som idag består av en yttre rabatt (två våtbäddar under blodboken) och en inre rabatt (under den gamla hagtornen). Mellan dessa två skall jag anlägga en mittenrabatt som skall bli omgiven av stigar med täckbark. Längst in mot blodboken har jag påbörjat en liten sittplats av kullersten. Dessa stenar har legat och "drällt" sedan vi dränerade huset och de kom väl till pass nu. Tyvärr räckte inte stenen till att ansluta uteplatsen till den befintliga kullerstensgången så det blir till att skaffa mer. ;-)


 
För att få lite mer insynsskydd så utökade jag rabatten mot grannen och satte ned vippvallmon som jag köpte på min trädgårdsresa härom helgen. I framkant sattes även lite smultronplantor ned. De är så härliga att ha lite här och var i rabatten så man även får smakupplevelse när man går sin trädgårdsrunda. Visserligen är de oftast vittjade av lilleman innan jag kommer dit så några röda smultron hittar jag aldrig.
 

Här ser man den inre lundrabatten med den befintliga kullerstensgången som sambon anlade i fjol. Hagtornet börjar bli skruttigt så det skall istället bli klätterstöd åt en klematis och i mitten av rabatten skall jag plantera en Ullungrönn, Sorbus Dodung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar