söndag 16 augusti 2009

2 x moln och en present

Här syr vi så det dundrar! Sylusten var för stor så jag trotsade det fina vädret igår och satt nere i källaren och sydde istället. Resultatet blev bland annat en härlig t-shirt till lilla A och två tröjor till Gabriel.



Lilla A´s mamma är en ständigt återkommande kund som bland annat har köpt detta set och denna klänning. Som tack för detta så blev det en liten present när vi skulle träffa dem igår kväll. A´s mamma har beundrat det härliga tyget från Stoff & Stil tidigare så valet av material var inte så svårt. En vanlig kortärmad raglan-ticha i ett härligt blommönstrat tyg från Stoff &Stil med turkos kantband och dekorsöm. Inga konstigheter här!


Som vanligt när vi skall gå bort på något speciellt så kan jag inte låta bli att sy lite nya kläder till Gabriel. Bra reklam när man träffar småbarnsföräldrar och alltid trevligt med nya fräscha kläder. Innan semestern så klippte jag till ett antal kläder och jag valde att sy klart två tröjor i det härliga turkosa molntyget från JnyDesign. Det blev en kortärmad och en långärmad tröja med röd och orange dekor. Snygga båda två tycker jag.






På den långärmade så gjorde jag ärmen något vidare än vad jag har haft på mina modeller tidigare och det är en förändring som jag tror blir bestående. Jag satte bred mudd nedtill på ärmen för lång användningstid, dessutom är det snyggt tycker jag. Som vanligt så har jag en dekorsöm på raglansömmen med avig täcksöm på CPn. Likt badbyxorna så använde jag mig utav de nya namnbanden "nyfiQen". Här testade jag att klippa isär ett namnband så att det blev lite kortare och att "nyfiQen" endast står en gång. Den avklippta änden brände jag med en tändare för att den skall hålla. Namnbandet är påsytt långt upp på ärmen. Detta är ett litet försök och faller det bra ut så blir det nog standard på nyfiQens långärmade tröjor.




Den kortärmade tröjan fick röd dekor i form av dekorsöm över raglansöm och kantband. Inte så mycket att orda om förövrigt.

modell: Tischa long R och short R i stlk 98/104 samt något förlängd 74/80 .
material: Molntyg i interlock från JnyDesig, blommigt singeltrikå med lycra och mudd från Stoff & Stil.

att tänka på: Inget! Det är bara så roligt att komma igång och sy igen, det gör en riktigt lycklig. Snabbt och enkelt går det dessutom i bra tyger och utprovade modeller. Härligt!

5 kommentarer: