måndag 8 september 2008

Varför heter det loppmarknad?

Igår var det loppmarknad uppe i parken och efter agilitytävlingen på hundklubben tog jag en promenad dit upp. Det var en hel del utställare men lite mindre köpare och ännu mindre fynd för min del. Jag kom hem med ett par gardinlängder för en "selma" som redan har ett förutbestämt öde. Jag har nämligen tänkt att prova tryckteknik på dessa, för att sedan sy både muddbyxor och klänningar, kanske kan det till och med bli en liten skjorta av det. När jag såg dessa gardiner så fladdrade mina tankar vidare till en härlig inspirationskälla KokosFlanell som numera är Mustafa. De har bl a tryckt fantastiska rådjur på mönstrat tyg som jag tycker är superläckert. Så avancerat som rådjur blir det inte för min del, men vi får se vad som kan komma att pryda detta härliga brunrutiga tyg.





Finns det någon som har ett svar på min fråga varför det heter loppmarknad?

3 kommentarer:

  1. kul att trycka på rutigt! kan se framför mig hur fint det blir!! var också på loppis i lördags, det är stor loppis på torget i uppsala varje lördag, men knappt några tyger alls :(

    och kan inte svara på din fråga... det borde heta guldgruva!

    SvaraRadera
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Flea_market
    The original flea market is likely to be the Marché aux puces of Saint-Ouen, Seine-Saint-Denis, in the northern suburbs of Paris. It is a large, long-established outdoor bazaar, one of four in Paris. They earned their name from the flea-infested clothing and rags sold there.
    Kan stämma.

    Apropå ingenting alls är rondellkatten i Flen borta nu :-)

    SvaraRadera
  3. jag och Minmina var också på Vaksala torg i förrgår. Inga medhavda barn i kläder som går att känna igen från sybloggar och inga tygfynd. Botilda på Tildetextil kände igen min äldstas klänning på en loppis för ett år sen.

    SvaraRadera