lördag 6 september 2008

Bandkantning och broderi

Förra helgen fick jag förmånen att testa en Janome CoverPro med tillhörande kantbandsapparat. Kan ju sammanfatta det hela med att jag är helt såld! Jag tycker att jag har fått en riktigt bra snits på min kantning genom att ha tränat en hel del, men det kan inte mäta sig med att kanta med CPn - det blir hur proffsigt som helst. Helt klart så blir det en sådan maskin inom snar framtid.

För att testa maskinen valde jag att sy en raglantröja i röd/orange randig eisertrikå. För att få ett mer "grabbigt stuk" på tröjan valde jag en mörk marinblå mudd från Stoff & Stil. Just S&S's mudd skall vara bäst för badkantningen säger de som har mer erfarenhet av CP'ns bandkantningsapparat. Raglansömmarna och fållen har jag som vanligt dekorerat med våffelsöm. Vågade mig inte riktigt på detta med CPn då den kräver lite mer övning för att inte göra hoppstygn.


Till tröjan sydde jag ett par mjuka och goa muddjeans. Jeansen är sydda i ett jeanstyg från Tygvaruhuset och är skimrande i orange (baksidan är helt orange). För att få fram denna effekt ytterligare valde jag att göra orangea stickningar och dekorationer. Jag sydde på en bakficka och en sidficka resten är fusk. Även på dessa jeans fick jag förmånen att pröva en önskemaskin - en brodermaskin. På dessa jeans valde jag att broder en dödskalle på bakfickan. Hur snyggt blir det inte med dessa dekorationer?


Eftersom det var lite ont om mudd här hemma och jag ville få klart dessa jeans NU, så fick det bli svart låg mudd mudd i midjan. Jag har kompletterat mudden med bred resår för att byxorna inte skall halka av. Nedtill på byxbenen blev det mörkblå bred mudd. Tycker att det fungerar med olikfärgad mudd för de är så pass mörka båda två, dessutom har Gabriel ofta en tröja utanpå som täcker midjemudden. Retar jag mig för mycket på detta kan jag ju alltid ändra när min beställda mudd från Stoff & Stil dyker upp.

Måste ju dessutom visa mina nya storlekslappar (bortse från min sneda söm). Tycker att de fungerar bra även om texten blir på fel ledd. Ett annat alternativ att sy på dem är att ha dem likt ett upphängningsband med söm på båda kortsidorna.

Sidofickan fick en av mina ny namnlappar på sig, orange med brun text. Är så himla nöjd med mina nya färger på namnlapparna. Nu täcker jag nog upp alla färgkombinationer förutom grönt. Det får nog bli i nästa beställning. Lite dekorationssömmar blev det på jeansen också, det är så roligt att leka med alla dessa sömmar jag har på min nya maskin.


Mönster: Mna egna. Tröja Tischa long R i storlekt 74/80 och Byxa Softy (muddbyxa) i storlek 74/80.

Material. Rödrandig eisertrikå från "Trikå-Eva" mudd från Stoff & Stil. Jeanstyg från Tygvaruhuset med muddstuvar från mitt förråd.

Tänka på: Att göra "öppningen" för halskantningen bak (med CPn måste man ju sy på kantbandet innan man syr sista raglansömmen). Nu blev den på en av de främte raglansömmarna. I övrigt blev jag supernöjd med resultaten. Roligt att sy något mer arbetat efter alla maratonsömnad med marknadskollektionen. Å andra sidan så har jag fått en sådan snits så att sy exv en raglantröja går supersnabbt och som på räls. En CP gör arbetet ännu smidigare då det blir ett moment mindre.

4 kommentarer:

  1. Jättefina jeans, Ser otroligt proffsiga ut!

    Kul att du fått prova en CP! Det vill jag också göra!!!

    SvaraRadera
  2. jättesnygga stickningar på jeansen!

    SvaraRadera
  3. Jättesnygga! Lillebror här hemma behöver också jeans. Jag vill också sy med lite detaljer, det blir så snyggt. Och så med tråd i kontrastfärg. Toppensnyggt!

    SvaraRadera