onsdag 28 maj 2008

Avslutning på babysången

Igår hade vi avslutning på babysången. Vi är jättebra grupp mammor med barn upp till 1 år som har träffats varje tisdag för att sjunga lite, leka, fika och prata. Denna gemenskap har gjort att vi vill träffas mer och på det viset blivit våra mammaluncher på fredagar (varannan). Som tack till Frida som har lett oss "kacklande" mammor ville vi ge någon liten present. Jag fick till uppgift att sy något till den lill* hon har i magen som beräknas titta ut till midsommar. Ett litet babyset i stlk 56 med en omlottbody och tillhörande muddbyxa blev det.







Detta känner jag igen sa hon när hon fick se ugglorna. Inte så konstigt eftersom babysången har varit en av mina "reklamplatser", inte mindre än tre barn hade på sig "mina" kläder förra gången och då är inte Gabriel med i dessa tre.



Bodyn är sydd av de bruna, välkända ugglorna med oranga kantband. Ytterligare en snygg färgkombo, nu har jag både turkos, gul och orange mudd på min favoritlista. Omlottbodyn är enligt Ottobre och denna gång gjorde jag enligt mönstret med "flärpar" för tryckknapparna. Jag sydde på en remsa, satte i tryckknappen och vek sedan remsan dubbel över knappen så att inte baksidan av knappen syns. På detta vis slapp jag en ful avlutning på flärpen, det skulle inte bli snyggt att fålla flärpen och bara en overlocksöm till avslutning hade sett "billigt" ut. Hade jag valt att vika remsan innan islagning av knapp så hade tyget blivit för tjockt för knappen. Byxorna är sydda av Hilcos oranga med bruna muddar både i midja och benslut. Jag är egentligen mer för att ha samma färg på både byxa och mudd, men jag tyckte att Stoff & Stils oranga mudd (den enda jag hade hemma) var för ljust orange för att vara snygg till.



Allt flöt på bra när jag sydde förutom att min tvillingsöm strulade. Det blev hoppstygn var och varannat stygn och efter att ha sprättat 4-5 gånger så struntade jag i tvillingnålen och sydde fast mudden med förstärkt raksöm istället. Funkade bra tycker jag även om tvillingsömmen är snäppet snyggare. Det känns som man börjar få lite rutin på att sy dessa bodies och det går snabbare och snabbare, men fortfarande har jag ett litet motstånd och drar mig för att sy innan jag sätter igång med kantbanden. Varför?



Riktigt trist var det att min maskin krånglade med tvillingsömmen dessutom. Efter att ha haft inne den på "spa-behandling" (=service) så borde den ha tackat mig på ett bättre sätt. Jag har ju dessutom aldrig haft besvär med hoppstygn tidigare. Jag testade med att byta nål, trä om maskinen och även att byta tråd utan något bättre resultat. När jag däremot testade att sy på ett vanligt ostretchigt bomullstyg så fungerade det klockrent. Skall fortsätta felsökningen under dagen, för detta kan jag inte leva med. Dessutom så hade jag ju problem med min undertråd, vilket var orsaken till att jag lämnade in maskinen på service från början, och detta problem kvarstår. Maskinen drar upp undertråden på ovansidan och hur jag än justerar trådspänningen så kvarstår problemet. När jag sydde dekorsömmarna på bodyn sydde jag istället från avigan, och då blev det hur snygga sömmar som helst på rätsidan. Visst fungerar detta men det är inte godkänt alternativ tycker jag.


Mönster: Bodyn är sydd enligt Ottobre Design nr 6 2007, storlek 56. Byxorna är sydda enligt mitt eget modifierade mönster på muddbyxor, storlek 56

Material: Ugglor från Jofotex och orange och brun mudd från Stoff & Stil. Orange velour från Hilco (NeaNobell)

Att tänka på: Kantbanden är enkla att sy på och inget man behöver dra sig för att göra. Tom på denna omlottbody med långa kantband gickk arbetet snabbt och smidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar