fredag 11 april 2008

Ordning & Reda

Det har länge varit grått och trist utanför fönstret, men igår tittade faktiskt solen fram en stund. Egentligen borde jag ha varit ute och fotat de nya alstren som jag sytt, men jag tillbringade dagen nere i källaren med att röja bort en del gammalt skräp nere i arbetsrummet, tidningar (jag är en samlare), gamla papper, kartonger och annat som bara tar upp plats i garderoberna. Johan, som är jourledig idag, åker med två lass, som även består av en del skräp från vår renovering exv vår diskmaskin som lade av mitt i renovering, till tippen . Det är en befrielse att få bort massa skit. Efter att ha plockat bort en hel del i garderoberna och dessutom sorterat om lite så fanns det en garderob ledig (var det meningen med "röjet" från början tro?) så mina tyger fick flytta ut från den sprängfyllda tvättstugan till en ny och fräsch garderob, 80 cm bred, istället.






Så här ser "nya Jofotex" som har flyttat in i garderoben hemma hos mig. Fleece på översta hyllan, velour i alla tänkbara färger på hyllan nedanför, sedan följer trikåer med bl a ugglor, "vanliga" (ostretchiga) klädestyger samt stretchvelour efter det och på nedersta hyllan kraftigare tyger såsom gardintyger och lakansväv.





När tygerna hade gjort sin flytt blev det helt plötsligt betydligt bättre plats i "syhörnan" och en välbehövlig städning skedde även där. Nu är den ju inte så stor iallafall och man funderar på var alla tyger fick plats. Jag kan meddela att de låg både högt och lågt och efter Jofotex-turen så var hela tvättbänken upp till tak belamrad också. På bilden ser ni min fantastika strykstation som även denna har ärvt efter min mor. Den är underbar och det blir verkligen slätt när man stryker med den och den tjänar även som tillklippningsbord när mindre saker som exv muddar och applikation skall klippas till. Ovanför har jag satt upp lite "lathundar" såsom måttabeller på midjeresår, benmuddar mm. Jag har även en inspirerande tidningsartikel från Nya Lidköpingstidningen om en tjej som under sin tid som föräldraledig började sy barnkläder och har nu en butik där hon säljer sina kläder, som hon nu får uppsydda i fabrik för övrigt.




Ovanför strykbrädan, närma till hands, ligger även mitt lager av muddar, samt lite E-slöjds trikå. På hyllan ovanför symaskinerna står pärmar och mappar med mönster, tidningar mm och ovanför ligger lite uttjänta kläder som bara väntar på något redo-projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar