måndag 14 januari 2008

Fodral till navigator

I julklapp fick äldste styvsonen en navigator. Och jag kan faktiskt stolt meddela att han själv bad mig att sy ett fodral till denne. Svart skulle det vara och utan dragsko om öppningen.

Fodralet är fodrat med svart fleece och utsidan är grafitgrått bomullstyg i jeanslook från en långskjorta jag haft en gång i tiden. Jag sydde ihop hela fodralet som en tub, räta mot räta men lämnade botten av fleecetyget öppet så jag kunde vränga den. Sedan sydde jag ihop fleecen med en overlocksöm längst ned i botten, det var enklast och det syns ju inte längst ned i fodralet. Vid öppningen sydde jag en kanal och trädde en resår i så den håller navigatorn på plats.

Fodralet pryds med en monogram sytt med förstärkt raksöm i ljust turkos (fel färgåtergivelse på bilden) och tre turkosa strassstenar sattes som en triangel. Jag gjorde monogrammet i datorn och skrev ut. Pappret nålade jag sedan fast på tyget och sydde sedan igenom det med korta stygn (längd 2,0) då det är lättare i svängar. Det blev mycket bra att använda förstärkt raksöm (=trippelsöm) för att få lite mer effekt.


Som vanligt glömde jag att sy på namnlappen, jag hade tänkt att den skulle sitta i sidosömmen. Istället fick den placeras vid sömmen för resårkanalen och då blev det bäst att den syddes fast på baksidan för att inte konkurrera med applikationen.

Mönster: Eget. Fodret i fleece är tillklippt en sömnsmån mindre än yttertyget.

Material: Bomullstyg i jeanslook från en gammal storskjorta, svart fleece från Tygvaruhuset i Eskilstuna, strasstenar från Panduro.

Att tänka på: Jag lär mig aldrig - NAMNLAPPEN!!!!! Fodralet blev bra och det fungerade utmärkt att klippa fodret något mindre, applikationen skulle kanske suttit längre ned där fodralet är mer slätt om det skulle vara optimalt. Applikationen blev toppen och var enkel att sy med korta stygn och långsam sömnad (=ett stygn i taget).

6 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig med namnlappen, den är så lätt att glömma, nästan varje gång jag har något färdigt plagg undrar sambon var jag satt namnlappen?

    Glömde den igen!! Det man inte har i huvudet får man ha i sprättaren ibland när det inte passar att sätta den någon annanstans =)

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips med trippelsömmen, det måste jag också prova vid tillfälle.

    SvaraRadera
  3. Är det du som är Krabaten!!! Jag har hela tiden trott att det var Pejgan! Tack vare diskussionen på FL idag kopplade jag det!! Förlåt, förlåt att jag inte gissat rätt tidigare. Jag har lusläst bloggar men inte sett din namnlapp. Stort tack för hemlisen - den har jag ju iofs tackat för på bloggen, men utan att veta att det var du. De fina förklädena används flitigt! Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Ojdå. Inte hade jag någon aning om att du inte kopplade ihop mig, med min namnlapp. Tänkte inte ens på att det inte fanns någon koppling.

    SvaraRadera
  5. Ingen fara! :-) Jag var bara rädd att du skulle tycka jag var otacksam! Tänk att det gick att vara så hemlig!

    SvaraRadera